I Pedersborg Børnehus anerkender vi søvnenes og hvilens afgærende betydning for børns trivsel, udvikling og læring. Alle børn har behov for pauser fra sansemæssige input og sociale interaktioner i løbet af dagen, og vi prioriterer derfor, at der skabes ro og forudsigelige rammer omkring søvn og hvile
I vuggestuen tilpasses barnets søvn individuelt, og vi imødekommer det enkelte barns behøv. Børnene sover primært i barnevogne eller krybber i trygge og rolige omgivelser. Vi følger Sundhedsstyrelsens gældende anbefalinger for brug af seler og opsyn under søvn, så sikkerheden er optimal.
I børnehaven tilbydes børnene en dagligt hvilestund efter frokost i tidsrummet 11:45-12:15.
Her skabes der en roligt atmosfære, hvor børnene får mulighed for at lade op til resten af dagen. De børn der har behov for søvn, for mulighed for at sove videre, Efter hvile tiden går vi ude på legepladsen og leger.
I Pedersborg Børnehus er kroppen altid med - for vi ved, at børn lærer og udvikler sig gennem bevægelse. Når børn får lov til at bruge kroppen, styrker det ikke kun deres motorik, men også deres selvtillid, glæde og lyst til at være en del af fællesskabet
Vi har indrettet stuerne og fællesrummene, så der er plads til, at børnene kan bevæger sig frit- kravle, trille, klatre og tumle. Bevægelse er ikke noget, der foregår "på tidspunkter", det er en naturlig del af hele dagen. Børnene er med, når vi dækker bord, tager tøj af og på, hjælper med at rydde op eller lave mad - det er alt sammen små bevægelser, som giver mening og ansvar i hverdagen.
Hver uge har vi en fast dag i vores gymnastiksal, hvor der er god plads til store bevægelser, hop, leg og motoriske udfordringer.
Pedersborg Børnehus bruger Science som arbejdsmetode. Vi ønsker at vække barnets nysgerrighed, de skal lære at iagttage, undre sig, eksperimentere og systematisere. Børn søger helt naturligt en mening med alt. Børnene skal få og håndtere førstehåndsindtryk og få erfaringer med årsag, virkning og sammenhænge.
Igennem arbejdet med science er det pædagogens ansvar, at komme rundt omkring de seks læreplanstemaer, som er lovpligtige for alle institutioner. Man splitter ikke op, men samler de seks læreplanspunkter i et samlet hele: krop og bevægelse, sproglige kompetencer, sociale kompetencer, kulturelle udtryksformer og værdier, natur og naturfænomener og en alsidig personlig udvikling, hvor der er plads til medbestemmelse.
Vi vil gerne udfordre børn meningsfuldt med forskellige materialer og undersøgelser, der kan tydeliggøre naturvidenskabelige fænomener og sammenhænge. Gennem samtaler med børnene øver vi dem i, at sætte ord på hændelser og oplevelser de har haft. Vi følger barnets spor f.eks. ved forfølge et emne på grundlag af et barns specifikke spørgsmål. Her konstruerer vi sammen med børnene – for dem – meningsfulde forklaringer på naturligt forekommende fænomener. Vi forsøger dagligt at rette børnenes opmærksomhed mod det, der sker i hverdagen, der har en naturvidenskabelig sammenhæng, for på den måde at skabe mulighed for at børnene selv erfarer, hvad naturvidenskabens natur kan være, og hvilken funktion den har samfundsmæssigt.
Børnehuset ligger rigtigt godt i forhold til oplevelser i naturen. I vores nærområde ligger Pedersborg Sø og Tuel Sø, og der er flere skove i vores nærhed. Vi går mange ture i området og børnene får hurtigt kendskab, til mulighederne for naturoplevelser i deres eget nærmiljø.
Vi følger årets gang og holder øje med, hvordan naturen omkring os skifter udseende. Om foråret finder vi f.eks. vintergækker og erantis i skovbunden, og lægger mærke til, hvornår de første anemoner kigger frem. Om sommeren kan vi f.eks. soppe i Sorø Sø, kigge på vanddyr i Tuel Sø og Pedersborg Sø. En aktivitet om efteråret kan være at samle visne blade til kranse. Om vinteren kan vi f.eks. kælke, fodre fugle og tale om hvilke af dem, der bliver her og hvilke, der tager på træk.
Vi tager naturen ind i huset. Vi henter smådyr, som kan leve i terrarier og taler om, hvordan dyrene skal passes. Vi laver forskellige aktiviteter med naturmaterialer f.eks. collager, skulpturer osv.